Zlověsti

23.01.2022

Vydavateľstvo: Art Floyd

Autor: Pavel Skořepa

Autor obálky: Peter CWOKY Murín, Ilustrácie: Natália Natty LeoLuin Hirková, Grafické spracovanie: Michal Březina, Denisa Kancírová

Žáner: poviedky, básne, horor, fantasy, poézia, triler

Rok vydania: 2021

Počet strán: 250

Jazyk: český


V rukách držíte knihu (a ak ju ešte nemáte tak šup, šup, kúpiť ju napr. aj na odkaze nižšie) ktorá je prvotinou chlapíka z Čiech, ktorý mi raz náhodne podaroval báseň na obyčajnom papieri a dnes už sa môže pýšiť tridsiatimi ôsmimi a trinástimi poviedkami k tomu v jednom celku. Pavel je naozaj dôkazom talentu a pracovitosti, pretože vám poviem, že toto už áno, toto bola moja šálka kávy! ;-) V prvom rade vám ešte tak pomimo odporúčam prekutrať internet a prečítať si aj jeho ďalšiu tvorbu. No ale teraz už ku knihe. Táto zbierka poviedok a básní má v prvom rade obálku, ktorá by síce pre niekoho mohla pôsobiť jednoducho, no minimálne ja a aj môj manžel sme sa zhodli hneď na prvý pohľad na tom, že je úžasná a zaujme ale hlavne po prečítaní zistíte, že vystihuje presne to, čím kniha je.  Minimum čierno-bielych ilustrácií ďalej dodáva knihe šmrnc a pritom nepôsobí rušivo no a samostatné spracovanie textu a zvyšných drobností tiež veľmi lahodí oku. Vizuálne teda knihe nemôžem absolútne nič vytknúť. Poďme sa teda bližšie povenovať samotnému obsahu.


Pôvodne som chcela obsah knihy zhrnúť ako celok, s výnimkou rozdelenia poviedok a básní. Potom som rozmýšľala nad tým, že zhodnotím každú jednu poviedku a aj báseň samostatne, až som sa rozhodla pre strednú cestu a vyjadrím sa k niečomu konkrétnejšie a k niečomu všeobecne :-) Hoci sú básne až na druhom mieste, v zhruba druhej polovine knihy, začnem najprv s nimi. Samozrejme, každá báseň má čo do seba, no ak mám byť úprimná, niektoré boli pre mňa iba čisto básne na jedno prečítanie. Také jednohubky, v dobrom. Tým sa bližšie venovať nebudem, no naopak niektoré básne mali svoje čaro a prečítala som si ich aj viackrát. Určite stojí za to ich tu minimálne spomenúť - báseň Hrob bola pre mňa k zamysleniu ako prvá, prinútila ma zamyslieť sa nad životom ako takým, no najmä mojim. Báseň Černý květ zasa prinúti zamyslieť sa nad láskou, ktorú si častokrát uvedomíme, až keď ju stratíme... Kocovina je báseň, pri ktorej som sa naopak pousmiala nad tým, že by som si k nej vedela predstaviť fajn videoklip a že by z nej možno mohla byť aj dobrá pieseň. Báseň Otčenáš ma svojou úprimnosťou naozaj dojala a svoju pravdu mala aj báseň V zrcadle. Báseň Zlomená křídla sa mi zasa veľmi príjemne čítala. Ak ich mám ale zhrnúť, vo svojom celku boli teda básničky naozaj príjemným spestrením a takpovediac pomyselnou bodkou s miernym nádychom fantasy za úžasnými poviedkami. K tým sa teraz vraciam späť.


Som veľkou fanúšičkou poviedok. Málokedy má totiž môj mozog chuť spracovať celú knihu a poviedky, ešte k tomu hororové sú naozaj nenáročné a pritom príbehovo dostačujúco uspokojivé kedykoľvek máte čas. Aspoň teda v tejto knihe :-) Musím uznať, že som veľa z nich čítala so zatajením dychom a ešte hodnú chvíľu som nad nimi premýšľala. Od Pavla som pred prečítaním tejto knihy čítala iba zopár básní a tak ma miestami až prekvapilo, ako dobre a pútavo píše príbehy. Kniha mala príjemný začiatok, v ktorom ste ju vlastne začali čítať zarovno s postavou z prológu. Hneď ako prvá ma zaujala poviedka Panenkovská narozeninová čajová oslava, o ktorej som si hneď s autorom prehodila zopár slov. Ak ste milovníkom porcelánových bábik, táto poviedka by mohla byť pre vás istým varovaním. To isté platí aj v prípade, že ste osamelý. Táboření v místech klatých bola úžasná poviedka, ktorá mi pripomenula moje obľúbené tínedžerské horory a myslím, že by sa z nej dal spraviť aj celkom slušný scenár. Musím sa priznať, že na poviedke Pachuť zkaženosti mi trochu prekážala a mýlila ma slovenčina, hoci patrila k deju. S poviedkou Ďábelská rozlučka se svobodou by sa zasa mohli strašiť budúci ženáči a hneď nato by si rovno mohli prečítať aj poviedku Zrod jednorožce, len tak, pre istotu. Veď čo keď sa aj z vašej ženy stane ten pomyselný jednorožec? No a predpokladám, že poviedka Strastiplná cesta básníka za prosazením jeho tvorby bola tak trochu inšpirovaná samotným autorom. A ako poslednú spomeniem poviedku Vražedná aplikace, ktorá sa na dnešnú dobu naozaj hodila a bola výborná. Poviedky ktoré som nespomenula sa mi samozrejme páčili tiež, no tieto spomenuté boli naozaj TOP. A tak sa ešte nakoniec zamyslím nad tým, že by som si od teba Pavel možno prečítala aj knihu, ktorá by nebola poviedková. Nepouvažuješ nad tým? Každopádne ti veľmi ďakujem za túto, mala som z nej tak dobrý pocit, že ho vlastne ani nedokážem dostačujúco opísať :-)

Moje hodnotenie: 100%


Pre autorku ilustrácií Natáliu (Natty LeoLuin) Hirkovú je to jej prvá kniha, ktorú ilustrovala. Autor knihy chcel dať príležitosť niekomu novému a hlavne talentovanému, keďže Natália sa maľbe venuje už dlhšie.

Naopak Peter (Cwoky) Murín je už okrem iného ostrieľaním fotografom obálok kníh. Nafotil už obálky pre spisovateľov ako napr. Mark E. Pocha, Peter Gajdošík či Ivan Kučera. Pre Pavla bol jednoznačnou voľbou.

Práca na knihe trvala Pavlovi cca 7 mesiacov, následne sa však vydanie knihy o dosť predĺžilo pre situáciu s koronavírusom. Priebežne sa však pracovalo na obálke, ilustráciách a zvyšných úpravách knihy. A hoci ešte do vydania tejto recenzie nebola príležitosť knihu pokrstiť, ohlasy na ňu sú viac ako dobré :-)


No a na záver ešte pozdravujem svoju kamarátku Kristínku Zubovú a gratulujem jej k tomu, že bola múzou pre tak skvelú knihu...:-)

© 2019 Lenka Bojnanská/Šufliarska Official
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky